نوامبر 12, 2019

مخزن تحت فشار دیافراگمی چیست ؟

مخزن تحت فشار دیافراگمی چیست ؟ تفاوت آن با مخزن تیوبی چیست؟ برای تامین فشار خانه شما کدام مناسب‎ترند؟ در این مقاله به این سوالات پاسخ می‎دهیم.

پیش از این در مقاله مخزن تحت فشار چیست توضیحات کلی در مورد منابع یا مخازن تحت فشار یا منبع انبساط پرداخته‎ایم. در صورتی که با مخزن تحت فشار آشنا نیستید پیشنهاد می‎کنم ابتدا این مطلب را مطالعه فرمایید.

اما مخزن تحت فشار دیافراگمی چیست؟ در منبع تحت فشار دیافراگمی، آب و هوای فشرده داخل مخزن با دیافراگمی انعطاف پذیر از هم جدا می شوند. دیافراگم این امکان را فراهم می‎آورد که حجم آب افزایش یافته و با افت یا افزایش فشار مقابله کند.

در سیستم‎های بوستر افزایش فشار، مخزن دیافراگمی را می‎توان هم در منیفولد تخلیه و هم در منیفولد مکش نصب کرد. اگر مخزن در سمت مکش سیستم نصب شود، می‎تواند با نوسانات فشار ورودی مقابله کند.

فشار در زمان کاهش جریان

مخازن دیافراگمی در سمت منیفولد تخلیه سیستم‎ها نصب می‎شوند تا در زمان افت فشار آب مورد نیاز را ذخیره کنند. از این طریق زمان کارکرد پمپ بوستر کاهش می یابد و در نتیجه در مصرف انرژی صرف جویی شده، طول عمر پمپ افزایش می یابد.

حذف ضربه های فشار آب

از آنجا که دیافراگم منبع تحت فشار انعطاف پذیر است، می‎تواند با افزایش ناگهانی فشار خود را منطبق سازد و از این طریق از وارد آمدن ضربه آب به سیستم پیشگیری کند.

چه زمانی از منبع تحت فشار دیافراگمی استفاده کنیم؟

در صورتی که سیستم آبرسانی با افت فشار یا قطع جریان روبرو باشد، می‎توان از مخزن تحت فشار دیافراگمی به همراه کلید اتوماتیک استفاده کرد.
در مناطقی که با نوسان فشار آب ورودی روبرو هستند، می توان مخزن تحت فشار دیافراگمی را در سمت مکش نصب کرد تا از آسیب رسیدن به سیستم آبرسانی در اثر فشار بالا یا نوسان فشار پیشگیری کند.

مخزن تحت فشار دیافراگمی چیست : مزایا

بزرگترین نقطه ضعف منابع تحت فشار، تیوب داخلی آنهاست.
اگر شما در اپارتمان خود از سیستم پمپ، کلید اتومات و منبع تحت فشار تیوب دار استفاده کرده باشید، حتما پیش از این با مشکل سوراخ شدن تیوب نیز روبرو شده اید.
وجود ذرات معلق درون آب، مثل براده های زنگ آهن، می تواند به سرعت تیوب این مخازن را مستهلک کند. تیوب برخی انواع بی کیفیت مخازن عمر مفیدی کمتر از یکسال دارند.

از آنجا که تیوب بهداشتی مناسب آب آشامیدنی تنها در برخی کشورها تولید می شود، تعویض تیوب هر ساله هزینه بالایی را به ساکنین اپارتمان‎ها تحمیل می کند.
دیگر عامل تخریب تیوب داخلی، ساییده شدن تیوب در حالت انبساط به بدنه داخلی مخازن است.

از آنجا که دیافراگم داخلی مخازن تماسی با بدنه ندارد، این عامل مخرب خود به خود حذف می شود.
پس مزیت کلی استفاده از منابع تحت فشار، افزایش طول عمر پمپ در نتیجه کاهش تعداد دفعات خاموش و روشن شدن آن، و به تبع آن کاهش مصرف انرژی است.
مزیت مخزن تحت فشار دیافراگمی نسبت به انواع تیوبدار مخزن، طول عمر بالاتر مخزن دیافراگمی است که نیاز به تعویض تیوب ندارد.

در تصویر زیر، انواع مختلف مخازن تحت فشار را مشاهده می فرمایید:

مخزن تحت فشار دیافراگمی چیست

مخزن سمت چپ، نوعی مخزن قدیمی است که در آن آب مستقیما تحت فشار هوای فشرده قرار دارد. این نوع مخازن که بیشتر در موتورخانه شوفاژ مورد استفاده قرار می گرفتند اکنون منسوخ شده اند.
مخزن وسطی از نوع تیوب دار است. در این نوع مخزن اب تیوب را پر می کند و فشار مورد نیاز از طریق فشار هوای فشرده درون مخزن تامین می‎شود.
مخزن سمت راستی از نوع دیافراگمی است. در این نوع مخزن، آب و هوا از طریق پرده دیافراگم از هم جدا می شوند.

مخزن تحت فشار دیافراگمی چیست : انواع موجود در بازار ایران

از آنجا که مخازن تحت فشار دیافراگمی از تکنولوژی نسبتا جدیدی بهره می برند، تولید آنها در انحصار چند کشور محدود است. از جمله تولید کنندگان مخازن دیافراگمی می‎توان به زیلمت Zilmet ایتالیا، Grundfos دانمارک، رفلکس Reflex المان و آکوافوس Aquafos تایوان اشاره کرد.
انواع اروپایی با توجه به قیمت بالا و مشکلات واردات درصد کمی از بازار را در اختیار دارند. اما محصولات شرکت اکوافوس تایوان، با کیفیتی در حد محصولات اروپایی و قیمت رقابتی توانسته نیاز مصرف کنندگان ایرانی را برطرف کند.
برای مشاهده محصولات آکوافوس روی لینک کلیک کنید.
برخی نمونه های مخازن دیافراگمی:

مخزن تحت فشار دیافراگمی ۲۴ لیتری آکوافوس Aquafos ساخت تایوان
مخزن فشار بدون تیوب

مخزن تحت فشار دیافراگمی در اینستاگرام پمپارت

پمپارت

انواع شیر خودکار یورک ، شیر یک طرفه برنجی

انواع پمپ پنتاکس CM 100 , CB160 , CB210 , CAM100 , بشقابی، جتی، تک پروانه، دو پروانه،
انواع پمپ دی سی ۱۲ ولت ۲۴ ولت پمپ گازوئیل کش پمپ بنزین کش پمپ روغن پمپ روغن داغ
انواع پمپ کارواش خانگی
انواع کلید اتوماتیک فشار Hidrotank H1 , Hidromatic h1 , Element elt-35 , Colebo Compact , Element elt-6c , Danfoss KP35

انواع پمپ ايتاليايي، پمپ آلماني، پمپ آب ايراني، الکتروپمپ چيني پمپ آنشی ، پمپ دیانا پمپ ویکتوری پمپ هاچاسو

پمپارت: پمپ تجهیزات قطعات. تهران-خیابان جمهوری-مخبرالدوله-کوچه درختی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.