نوامبر 30, 2019

کلید اتوماتیک فشار پمپ آب چیست ؟

اگر با سیستم‎های آبرسانی خانگی و صنعتی یا کشاورزی سروکار داشته اید، حتما اسم کلید اتوماتیک به گوشتان خورده است. اما کلید اتوماتیک فشار پمپ آب چیست ؟ کلید اتومات پمپ، اتوماتیک پمپ، ست کنترل، سوییچ فشار، پرشر سوییچ، پرژر سوئیچ و یا کلید اتوماتیک پمپ که با نام های دیگری هم شناخته می شود نوعی سوئیچ است که یک تماس الکتریکی را، هنگامی که فشار ورودی سوئیچ، به فشار مشخص ازپیش تنظیم شده‎ای رسید، قطع می‎کند. این سوئیچ ممکن است به شکلی طراحی شده باشد که در صورت افزایش یا افت فشار، تماس الکتریکی را برقرار کند.
نحوه کارکرد سوئیچ فشار: این سوئیچ به منظور سنجش فشار سیال، دارای یک سیلندر، تیوب، فنر، دیافراگم یا پیستون است که به نسبت فشار اعمال شده، تغییرجهت یا اندازه می‎دهد که این تغییرات به صورت مستقیم یا توسط یک بازوی تقویت کننده، به اتصالات سوئیچ منتقل می‎گردد. از آنجا که تغییر فشار به آرامی صورت می گیرد و برقراری تماس در سوئیچ باید سریع باشد، در سیستم آن از میکرو سوئیچ های حساس به ضربه، جهت تامین سرعت عملکرد اتصالات (contact)، استفاده می‎شود.
سوئیچ فشار، کاربردهای گسترده‎ای در صنعت دارد، تا به طور خودکار سیستم هایی که از سیالات تحت فشار استفاده می‎کنند را نظارت و کنترل کند . به طور مثال سوئیچ فشار در یک دستگاه کمپرسور باد مانع از پرشدن مخزن ذخیره بیشتر از ظرفیت استاندارد مخزن هوا می‎شود (قطع تماس الکتریکی ). از طرف دیگر درصورت افت فشار مخزن و رسیدن به مینیمم فشار از پیش تعیین شده در سوئیچ، کمپرسور با فرمان سوییچ، شروع به کار می‎کند (برقراری تماس الکتریکی). و یا زمانی که در یک سیستم اتوماتیک تامین فشار آب ساختمان، یکی از شیرها باز شود، با افت یا افزایش فشار در مخزن تامین فشار و یا سیستم، کلید اتوماتیک فشار آب ، دستور به روشن یا خاموش شدن پمپ می‎دهد.
کلیدهای اتوماتیک به دو دسته کلی کلیدهای مکانیکی و دیجیتال (الکترونیکی) تقسیم می‎شوند. برای اطلاع بیشتر در مورد نحوه کارکرد کلیدهای اتوماتیک به مقاله نحوه تنظیم کلید اتوماتیک پمپ آب مراجعه فرمایید.

کلید اتوماتیک فشار پمپ آب چیست : کلید اتوماتیک مکانیکی فشار پمپ آب

کلیدهای اتوماتیک مکانیکی فشار سیال را به حرکت مکانیکی تبدیل می کنند. این حرکت مکانیکی خود کنتاکت های مکانیکی کلید را فعال می کند. کلیدهای مکانیکی یا به طور پیش فرض در کارخانه برای فشار خاصی تنظیم شده اند، یا به شکل مکانیکی قابل تنظیم هستند. هربار که کلید متصل می شود، کلید اتومات مکانیکی سیگنالی الکتریکی ارسال می کند. کلید مکانیکی برای ارسال این سیگنال به تامین ولتاژ نیازی ندارد.

کلید فشارهای مکانیکی وسایل ساده ای هستند. بسته به این که دفعات قطع و وصل کلید کم یا زیاد باشد، معمولا کلیدهای مکانیکی یا ارزان و به صرفه طراحی می شوند، و یا برای استفاده بلند مدت بهینه سازی می شوند. به عبارت دیگر کلید اتومات مکانیکی یا برای نرخ استفاده پایین (تعداد دفعات پایین برقراری سیکل سوییچ، مثلا برای مصارف ایمنی) طراحی شده اند، و یا برای نرخ بالای استفاده (تغییر وضعیت مکرر سوییچ، مثلا برای کنترل فرایند)
از آنجا که قطعات داخلی کلیدهای اتوماتیک فشار با سیال در تماس هستند، باید به نحوی انتخاب شوند که تعادلی بین استحکام و عمر مفید در تماس با سیال ایجاد شود. برای مثال در کلیدهای اتوماتیک فشار آب از دیافراگم های پلاستیکی استفاده می شود. ولی اگر چنین دیافراگمی در سیستم حاوی روغن مینرال به کار گرفته شود، به سرعت مستهلک می شود.
بعضی از کلیدهای اتوماتیک برای شرایط حساس و خطرناک طراحی شده اند. برای مثال کلیدهایی که با گازهای قابل اشتعال در تماس هستند، طوری طراحی شده اند که جرقه الکتریکی در کنتاکت های آنها با محفظه حاوی گاز تماس پیدا نمی کند. بعضی دیگر از کلیدها لازم است ضد آب، ضد باد، ضد خوردگی و یا قابل استغراق باشند.

از کلیدهای مکانیکی اتومات پمپ موجود در بازار، می توان به انواع با کیفیت دانفوس ساخت لهستان، ایتال تکنیکا ساخت ایتالیا، اسکواردی ساخت مکزیک و المنت ساخت ترکیه اشاره کرد. کلیدهای مکانیکی ساخت چین نیز در بازار ایران موجودند که انواع اصلی (که به نام چینی عرضه می شوند) آن نیز کیفیت قابل قبولی دارند.

در هنگام خرید کلید اتوماتیک باید مراقب باشید اجناس تقلبی چینی به عنوان اصلی به شما قالب نشود. کلید مکانیکی معیوب و بی کیفیت به سرعت پلاتین می چسبانند و باعث یکسره کار کردن پمپ می شوند که خود می تواند باعث سوختن پروانه و یا حتی سیم پیچی پمپ شما شود.

پرشر سوئیچ دانفوس Danfoss KP35 پرشر سوئیچ دانفوس KP35
کلید اتوماتیک فشار ایتال تکنیکا PM5 ساخت ایتالیا italtecnica کلید اتوماتیک فشار ایتال تکنیکا PM5

کلید اتومات کمپرسور پمپ باد المنت تکفاز ۲الی۱۱ بار ELT6C ساخت ترکیهکلید اتومات کمپرسور پمپ باد

کلید اتوماتیک فشار آب SQUARE D ساخت مکزیک کلید اتوماتیک SquareD

کلید اتوماتیک فشار پمپ آب چیست : کلید اتوماتیک الکترونیکی فشار پمپ آب (ست کنترل دیجیتال):

کلیدهای اتوماتیک الکترونیکی به نسبت فشار وارده به آنها سیگنالی الکترونیکی تولید می کنند. این کلیدها یا در کارخانه روی نقطه فشار خاصی تنظیم می شوند، یا از طریق رابط کاربری و کلید و صفحه نمایش قابل تنظیم هستند.
در کلیدهای اتوماتیک الکترونیکی از نوعی حسگر فشار (کرنش سنج، خازن کوپلاژ و غیره) و یک مدار داخلی برای مقایسه فشار اندازه گیری شده با فشار تنظیمی استفاده می شود. ست کنترل های دیجیتال ممکن است طول عمرو دقت بیشتری از کلیدهای مکانیکی داشته باشند (بسته به کیفیت قطعات مورد استفاده و کیفیت تولید).

در ست کنترل های الکترونیکی امروزی از منطق داخلی قابل برنامه ریزی استفاده می شود. این موضوع باعث می شود نقطه تنظیم سوئیچ و سیگنال خروجی با عملکرد مورد نیاز هماهنگ شود. زمان تاخیر، زمان وصل سوئیچ، نقطه ریست، هیسترزیس یا پسماند، حالت معمولا باز یا معمولا بسته، و عملکردهای مختلف دیگری روی ست کنترل های دیجیتال قابل تنظیم هستند.

صفحه نمایش ست کنترل دیجیتال همزمان فشار را نمایش می دهد و مشخص می کند که خروجی سوئیچ فعال هستند یا نه. در بعضی انواع جدیدتر ست کنترل ها، برنام ریزی از راه دور و از طریق کابل سیگنال نیز ممکن است.

از ست کنترل های شناخته شده در بازار ایران می توان به هیدروماتیک و هیدروتانک پنتاکس ساخت ایتالیا و ایمر و آنشی ساخت چین اشاره کرد.
کلید کنترل فشار پنتاکس هیدروماتیک Pentax Hidromatic H1 کنترل فشار پنتاکس هیدروماتیک

کلید کنترل فشار پنتاکس هیدروتانک Pentax Hidrotank H1کنترل فشار پنتاکس هیدروتانک

کنترل اتوماتیک فشار آب DSK 12کنترل اتوماتیک فشار آب DSK 12

کنترل اتوماتیک فشار آب آنشی DSK 8.2 Anshiکنترل اتوماتیک فشار آب DSK 8.2

کلید اتوماتیک فشار پمپ آب چیست در  اینستاگرام پمپارت