اکتبر 22, 2019 مخزن تحت فشار البی ایتالیا

مخزن تحت فشار چیست ؟

مخزن تحت فشار چیست ؟ مخزن تحت فشار چگونه کار می‎کند؟
مخازن تحت فشار مخازنی معمولاً استوانه‌ای یا کروی هستند که برای نگهداری مایعات یا گازها در فشاری غیر از فشار اتمسفر استفاده می‌شوند.
نوع خاصی از این مخازن، که قصد معرفی آن را داریم، برای تامین فشار آب لازم در کنار پمپ آب به کار می‎روند.
امروزه تامین فشار آب مناسب از چالش های پیش روی ساکنین ساختمان‌های بلند مرتبه است.
اما این مسئله مختص به برج‎ها نیست. مشکل فشار پایین آب حتی ممکن است در آپارتمانی ۴ طبقه با ۸ واحد هم به چشم بخورد.
یکی از راهکارهای تامین فشار آب برای ساکنین آپارتمان‎ها، استفاده از پمپ آب است.
اما نصب پمپ به تنهایی ممکن است مشکل فشار آب را حل نکند، بلکه خود مشکلات جدیدی ایجاد کند.
برای مثال نصب پمپ به همراه کلید اتوماتیک فشار، باعث می‎شود با هر بار باز شدن شیر آب، پمپ شروع به کار کند.
اما بدون تردید پمپی که به این ترتیب مورد استفاده قرار بگیرد عمر چندانی نخواهد داشت. حتی اگر با کیفیت ترین پمپ مورد استفاده قرار بگیرد. استهلاکی که هر بار وصل و قطع شدن جریان برق در پمپ ایجاد می‎کند باعث تخریب سریع پمپ شده و هزینه اضافی به مصرف کننده تحمیل می کند.
استفاده از مخزن تحت فشار راه حل ساده‎ای است که در این موارد به کار می‎آید.

مخزن تحت فشار چیست و چگونه عمل می‎کند؟

اما مخزن تحت فشار چیست ؟ مخازن تحت فشار آب امروزه به دو شکل تیوب‎دار و دیافراگمی (بدون تیوب) ساخته می‎شوند.
مخزن تحت فشار تیوب دار از قسمت پوسته، فلنچ و تیوب تشکیل می‎شود. پوسته مخزن معمولا از جنس ورق آهن یا فولاد به قطر ۱.۵ میلیمتر ساخته می‎شود. پوسته معمولا از دو قسمت نیم کره یا نیم استوانه ساخته شده که به هم جوش داده می‎شود. فلنچ مخازن تحت فشار برای امنیت بیشتر با پرس یک تکه و بدون جوش به مخزن متصل می‎شود .
مخازن تحت فشار بسته به حجم آن و مورد استفاده، توان تحمل فشاری بین ۸ تا ۱۶ بار را دارند.
اما مهمترین بخش این مخازن، تیوب آن است. تیوب مخازن تحت فشار آبی که برای مصارف شرب مورد استفاده قرار می‎گیرد باید از مواد بهداشتی از قبیل EPDM یا Butyl ساخته شود تا استاندارد لازم را کسب کند.

نحوه عملکرد مخزن تحت فشار:

هر مخزن گنجایش حجم مشخصی از سیال را دارد که بر حسب لیتر نمایش داده می‎شود. این حجم از سیال درون مخزن، تحت فشاری مشخص (برابر با فشاری که پمپ قادر به ایجاد آن است) نگهداری می‎شود.
در ساختمانی که از مخزن تحت فشار برای تامین فشار آب استفاده شده باشد، هنگامی شیر آب در یکی از واحدها باز شود، فشار رایزرها کاهش می‎یابد. اینجا مخزن تحت فشار وارد عمل شده و آب مورد نیاز سیستم را تامین می‎کند.
تا زمانی که آب درون مخزن موجود باشد، پمپ به کار نمی‎افتد. در واقع فشار درونی مخزن با استفاده از تیوب، فشار مورد نیاز سیستم را تامین می‎کند. این عملیات تا زمانی که آب درون مخزن تمام شود ادامه می‎یابد. پس از اتمام آب درون مخزن، پمپ به کار می‎افتد و مخزن را دوباره برای مصرف بعدی پر می‎کند.
به این صورت تعداد دفعات وصل و قطع پمپ کاهش یافته، عمر مفید آن افزایش می‎یابد و در عین حال آب با فشار مشخص همواره در سیستم جریان می‎یابد.
بین پوسته مخزن و تیوب داخلی، همواره فشاری بین ۱/۵ الی ۳ بار وجود دارد، و بسته به فشاری که پمپ ایجاد می‎کند، آب با فشاری برابر در مخزن ذخیره می‎شود.

تیوب مخازن تحت فشار

تیوب مخازن تحت فشار بزرگترین نقطه ضعف آن‎ها هم به شمار می‎آید. وجود ذرات معلق درون آب، از قبیل براده فلزات باعث صدمه به تیوب شده و مخزن را بلااستفاده می‎کند. اما خوشبختانه تیوب مخازن قابل تعویض است.

مخازن تحت فشار دیافراگمی

نوع دیگر از مخازن تحت فشار، که با نام منبع انبساط هم شناخته می‎شود، مخازن دیافراگمی یا بدون تیوب هستند.
در این مخازن تیوب با دیافراگمی جایگزین شده که به راحتی صدمه نمی‎بیند. این مخازن به طور متوسط عمر مصرف طولانی‎تری دارند. اما دیافراگم این مخازن برخلاف تیوب قابل تعویض نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه مشخصات فنی مراجعه فرمایید.

مخزن تحت فشار چیست در اینستاگرام پمپارت

اگر در مورد مخزن تحت فشار سوالی دارید یا برای انتخاب مخزن مناسب برای پمپ خود به راهنمایی نیاز دارید، درنگ نکرده و با ما تماس بگرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.