دسامبر 10, 2019

کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب چیست ؟

کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب چیست ؟ در این مطلب سعی می کنیم به این پرسش پاسخ دهیم.
کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب، ست کنترل، کنترل اتومات دیجیتال، سوئیچ فشار دیجیتال که گاهی کلگی دیجیتال هم خوانده ی شود، وسیله ای الکترونیکی است که پمپ آب را بسته به فشار تنظیمی به شکل خودکار قطع و وصل می کند.
عملکرد کلید اتوماتیک دیجیتال مشابه کلید اتومات مکانیکی است. با این تفاوت که کلید دیجیتال در مواردی پاسخگوی نیاز مصرف کننده است که آب ورودی به پمپ دارای فشار باشد (مثل آب لوله کشی شهری که معمولا بین ۱/۵ تا ۲/۵ بار فشار دارد). در مواردی که آب ورودی به پمپ فشار ندارد (مثل آب مخازن، تانکرها و استخر که فشارشان صفر است) نمی توان از ست کنترل دیجیتال استفاده کرد.
در نظر داشته باشید در مورد مخازن و تانکر آب، مقصود از فشار، نسبت به مصرف کننده است نه پمپ. بنابراین هرچقدر هم مخزن بالاتر از پمپ نصب شود فشار آن نسبت به مصرف کننده صفر است (مگر اینکه مخزن روی بام نصب شود) و در این موارد نمی توان از ست کنترل دیجیتال استفاده کرد. کنترل اتوماتیک دیجیتال در مواردی قابل نصب است که آب ورودی به پمپ دست کم ۰/۵ بار فشار داشته باشد.
برای سهولت کار ان سوال را در خاطر داشته باشید. آیا بدون نصب پمپ آب به واحد مورد نظر می رسد؟ اگر پاسخ مثبت باشد (آب به واحد برسد ولی فشارش کم باشد) می توان از کنترل اتوماتیک دیجیتال استفاده کرد.
در صورتی که بدون پمپ آب فشار نداشته باشد، باید از مخزن تحت فشار و کلید اتومات مکانیکی استفاده کرد.

کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب چیست : مکانیزم عملکرد

اتومات دیجیتال دارای یک سوییچ جریان آب یا flow switch است که اگر آب با فشار ۰/۵ بار از آن رد شود عمل کرده و پمپ را روشن می کند – حال اگر فشاری پشت پمپ نباشد و آب ، داخل اتومات جریان پیدا نکند ، کلید اتومات عمل نکرده و پمپ هم روشن نخواهد شد.
به عبارت دیگر اگر زمانی که شیر را باز میکنید آب با فشار کم از شیر خارج شود ، اتومات عمل کرده و پمپ هم روشن خواهد شد ولی اگر شیر را باز کنید و آبی از آن خارج نشود ، پمپ هم روشن نخواهد شد.

بدین ترتیب ابتدا باید با نصب گیج فشار روی لوله آب شهری فشار آن را اندازه گیری کنید.اگر فشار ۱/۵ بار باشد اتومات دیجیتال تا ۱۰ متر و اگر ۲/۵ بار باشد تا ۲۰ متر کار می کند. طبق دفترچه این نهایت ارتفاعی است که اتومات دیجیتال را می توان نصب کرد.

زمانی که آب شهری ۱/۵ بار فشار داشته باشد و مصرف کننده ۱۰ متر بالاتر از پمپ باشد ، ۱ بار فشار آب صرف غلبه بر ارتفاع ۱۰ متری ستون آب می شود و ۰/۵ بار هم به ارتفاع ۱۰ متری می رسد که باعث می شود زمانی که شیر آب را باز می کنید آب با فشار نیم بار از شیر خارج شود
( جریان آب با فشار حداقل نیم بار باعث عمل کردن اتومات و روشن شدن پمپ می شود )

حال اگر فشار آب شهری از ۱/۵ بار کمتر شود (مثلا به ۱.۳ بار برسد) و مصرف کننده ای که در ارتفاع ۱۰ متری قرار دارد،  آب را باز کند ، آب با فشار ۰.۳ بار از شیر خارج می شود و در نتیجه پمپ هم روشن نخواهد شد. پس اگر فشار آب شهر دقیقا ۱/۵ بار است و بعضی اوقات از این میزان کمتر می شود نباید برای مصرف کننده ای که در ارتفاع ۱۰ متری قرار دارد از کلید اتومات دیجیتال استفاده کنید و در این شرایط بهتر است نهایتا برای مصرف کننده ای که در ارتفاع ۷ یا ۸ متری قرار دارد از اتومات دیجیتال استفاده کنید.

نکته مهم : همیشه ۰/۲ تا ۰/۵ بار ضریب اطمینان در نظر بگیرید – یعنی اگر فشار آب شهری ۲ بار است اتومات دیجیتال را برای ارتفاع ۱۰ متری و اگر ۳ بار است برای ارتفاع ۲۰ متری در نظر بگیرید.

کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب چیست : اطلاعات تکمیلی

کلیدهای اتومات دیجیتال همگی یک مکانیزم دارند از مدل های ارزان قیمت چینی گرفته تا انواع با کیفیت ایتالیایی و کارکرد صحیح همه آنها وابسته به فشار آب ورودی پمپ می باشد – پس اینگونه نیست که مثلا مدل های چینی تا ۲ طبقه و مدل های ایتالیایی تا ۴ طبقه جواب بدهند.
اتومات های دیجیتال ایتالیایی pentax و Lowara تنها هنرشان قابلیت تنظیم فشار استارت می باشد یعنی می توانید این اتومات ها را طوری تنظیم کنید که مثلا اگر فشار اتومات دیجیتال به کمتر از ۱ یا ۱.۵ یا حتی ۲ رسید استارت کند
بدین ترتیب می توانید تنظیم کنید که اگر فشار آب ورودی زیاد بود و یا اینکه مصرف آب خیلی کم بود ، پمپ روشن نشود (مثلا زمانی که فلاش تانک پرمی شود یا آب شیرین کن آب مصرف می کند)  که این امر باعث کاهش استهلاک پمپ می شود
همچنین می توانید اتومات دیجیتال Pentax را روی حداکثر یا مثبت ترین حالت قرار دهید تا به محض باز کردن شیر آب و کمترین مصرف آب ، پمپ روشن شود.
کلید اتوماتیک دیجیتال پنتاکس محصول شرکت Italtecnica و ساخت ایتالیا، دقیق ترین و بهترین کلید موجود در رده خانگی در بازار ایران است که قابلیت تنظیم فشار استارت دارد. درجه فشار این کلید نیز بسیار دقیق است.

کلید کنترل فشار پنتاکس هیدروماتیک Pentax Hidromatic H1کنترل فشار پنتاکس هیدروماتیک

از آنجا که برد الکتریکی این کلید به شکل جداانه در بازار موجود نیست، در خیلی از موارد پس از مدتی استفاده با سوختن برد کلید به دلایل مختلف این کلید بلااستفاده می شود.
اما برای نخستین بار در ایران تیمی از مهندسان جوان و کارآزموده موفق به تعمیر ست کنترل پنتاکس ، و نیز تعویض برد سوخته کنترل اتوماتیک پنتاکس، هیدروماتیک H1  با بردهای نو شده اند.
اگر برد ست کنترل پنتاکس یا کلید اتوماتیک کنترل پنتاکس هیدروماتیک شما سوخته است، دیگر نیازی به تعویض کامل ست کنترل پنتاکس خود که مستلزم هزینه بالایی است نخواهید داشت. تنها کافیست با تیم مهندسان مجرب پمپارت تماس بگیرید تا در اسرع وقت اقدام به تعمیر ست کنترل پنتاکس شما و یا تعویض آن با برد جدید کنند.

کلید کنترل فشار پنتاکس هیدروتانک Pentax Hidrotank H1کنترل فشار پنتاکس هیدروتانک


کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب چیست در اینستاگرام پمپارت

منبع: دکتر پمپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.