دسامبر 15, 2019

نحوه تنظیم کلید اتوماتیک دیجیتال

نحوه تنظیم کلید اتوماتیک دیجیتال به چه صورت است؟ در این مطلب سعی می کنیم به این پرسش پاسخ دهیم.
کلید اتوماتیک دیجیتال پمپ آب، ست کنترل، کنترل اتومات دیجیتال، سوئیچ فشار دیجیتال که گاهی کلگی دیجیتال هم خوانده ی شود، وسیله ای الکترونیکی است که پمپ آب را بسته به فشار تنظیمی به شکل خودکار قطع و وصل می کند.
عملکرد کلید اتوماتیک دیجیتال مشابه کلید اتومات مکانیکی است. با این تفاوت که کلید دیجیتال در مواردی پاسخگوی نیاز مصرف کننده است که آب ورودی به پمپ دارای فشار باشد (مثل آب لوله کشی شهری که معمولا بین ۱/۵ تا ۲/۵ بار فشار دارد). در مواردی که آب ورودی به پمپ فشار ندارد (مثل آب مخازن، تانکرها و استخر که فشارشان صفر است) نمی توان از ست کنترل دیجیتال استفاده کرد.

کلید اتوماتیک دیجیتال: نصب پمپ و مخزن

در نظر داشته باشید در مورد مخازن و تانکر آب، مقصود از فشار، نسبت به مصرف کننده است نه پمپ. بنابراین هرچقدر هم مخزن بالاتر از پمپ نصب شود فشار آن نسبت به مصرف کننده صفر است (مگر اینکه مخزن روی بام نصب شود) و در این موارد نمی توان از ست کنترل دیجیتال استفاده کرد. کنترل اتوماتیک دیجیتال در مواردی قابل نصب است که آب ورودی به پمپ دست کم ۰/۵ بار فشار داشته باشد.
برای سهولت کار این سوال را در خاطر داشته باشید. آیا بدون نصب پمپ آب به واحد مورد نظر می رسد؟ اگر پاسخ مثبت باشد (آب به واحد برسد ولی فشارش کم باشد) می توان از کنترل اتوماتیک دیجیتال استفاده کرد.
در صورتی که بدون پمپ آب فشار نداشته باشد، باید از مخزن تحت فشار و کلید اتومات مکانیکی استفاده کرد.

نحوه تنظیم کلید اتوماتیک دیجیتال : آنچه باید بدانید

نحوه تنظیم کلید اتوماتیک دیجیتال

برای تنظیم کلید اتومات ابتدا یک شیر را داخل منزل تا انتها باز می کنیم و سپس به محل نصب پمپ می رویم و شیر خروجی پمپ را می بندیم. بعد از خاموش شدن پمپ ، کمی شیر را باز می کنیم تا اندازه ای که آب کمی بیشتر از شیر سماور جریان پیدا کند – در این حالت اگر پمپ روشن شد پیچ تنظیم را کمی به سمت چپ یا منفی می چرخانیم
این کار را چندین بار انجام می دهیم تا جایی که با کم باز کردن شیر ، پمپ روشن نشود (همانطور که قبلا گفتیم اگر با مصرف حداقلی آب هم پمپ روشن شود ، در تمام مدتی که فلاش تانک پر می شود و یا آب شیرین کن کار می کند پمپ روشن می ماند)
در مرحله بعد آب را تا نیمه باز می کنیم – اگر پمپ روشن شد که نیازی به تنظیم ندارد ولی اگر روشن نشد باید پیچ تنظیم را کمی به سمت راست یا + بچرخانیم
نکته: برای تنظیم صحیح و آسان کلید اتومات باید شیر خروجی آن از نوع دسته گازی باشد تا بتوانید سریع آن را باز و بسته کنید
برای درک بهتر این موضوع یک مثال می زنم :
فشار ورودی پمپ ۲/۵ بار است
ارتفاع مصرف کننده ۱۵ متر است
در این حالت ، بدون پمپ ۱ بار فشار خواهیم داشت
فرض کنیم کلید اتومات را روی منفی ترین حالت یا ۰/۵ بار تنظیم کرده اید
حال شیر را باز می کنیم – ۱/۵ بار از فشار آب شهری صرف غلبه بر ارتفاع ۱۵ متری ستون آب می شود و آب با فشار ۱ بار از لوله خارج می شود
در این حالت ، نشانگر فشار سنج روی پمپ از ۲/۵ بار روی ۱/۵ بار می آید (۱/۵ بار ثابت است و از این کمتر نخواهد شد چون این میزان فشار به صورت ثابت وجود دارد تا آب ۱۵ متر بالا برود) و چون روشن شدن اتومات را روی ۰/۵ بار تنظیم کرده ایم پمپ استارت نمی کند – در این شرایط باید پیچ تنظیم را روی مثبت ترین حالت بگذارید تا پمپ روی ۱/۸ تا ۲ بار روشن شود

نکته ۱ : هر چه ارتفاع مصرف کننده بالاتر باشد بهتر است پیچ تنظیم را به سمت + بچرخانید (در مثبت ترین حالت ، پمپ حدودا روی ۲ بار یا بیشتراستارت می کند)

نکته ۲ : روی منفی ترین حالت ، اگر فشار به ۰.۵ بار برسد پمپ روشن می شود و روی + ترین حالت اگر فشار به ۲ برسد پمپ روشن می شود.

برای مشاهده جزئیات بیشتر به صفحه مشخصات فنی مراجعه کنید.
نحوه تنظیم کلید اتوماتیک دیجیتال در اینستاگرام پمپارت

منبع: دکترپمپ