دسامبر 4, 2019

تنظیم کلید اتوماتیک المنت ترکیه

تنظیم کلید اتوماتیک المنت ترکیه پمپ آب یا چطور مشکل قطع و وصل ممتد پمپ آب را حل کنیم.
اگر شما هم آپارتمان نشین هستید و در طبقات بالای ساختمان سکونت دارید، حتما با مشکلاتی از قبیل افت فشار آب، قطع و وصل شدن متوالی پمپ روبرو بوده اید. گرچه امروزه در تبلیغات تلویزیونی با محصولاتی چون سردوش حمام مواجه می‎شوید که فروشنده ادعا می‎کند مشکل فشار پائین آب را حل می‎کنند، اما فریب تبلیغات را نخورید. این مسئله را در خاطر داشته باشید که مشکل فشار آب خصوصا در طبقات سوم و بالاتر، تنها با استفاده از پمپ آب، مخزن یا منبع تحت فشارو کلید اتوماتیک قابل حل است. البته در برج‎ها و ساختمان‎های با تعداد واحد زیاد، استفاده از بوستر پمپ نیز مقرون به صرفه است. اما برای آپارتمانی چهار طبقه با مثلا هشت واحد مسکونی تحمیل هزینه بالای سیستم بوستر منطقی نیست. در این موارد، استفاده از پمپ به همراه مخزن تحت فشار و کلید اتوماتیک پیشنهاد می‎شود.

تنظیم کلید اتوماتیک المنت ترکیه : کلید اتوماتیک فشار چیست؟

کلید اتومات، اتوماتیک پمپ، ست کنترل، سوییچ فشار و یا کلید اتوماتیک پمپ که با نام های دیگری هم شناخته می شود نوعی سوئیچ است که یک تماس الکتریکی را، هنگامی که فشار ورودی سوئیچ، به فشار مشخص ازپیش تنظیم شده‎ای رسید، قطع می‎کند. این سوئیچ ممکن است به شکلی طراحی شده باشد که در صورت افزایش یا افت فشار، تماس الکتریکی را برقرار کند.
نحوه کارکرد سوئیچ فشار: این سوئیچ به منظور سنجش فشار سیال، دارای یک سیلندر، تیوب، فنر، دیافراگم یا پیستون است که به نسبت فشار اعمال شده، تغییرجهت یا اندازه می‎دهد که این تغییرات به صورت مستقیم یا توسط یک بازوی تقویت کننده، به اتصالات سوئیچ منتقل می‎گردد. از آنجا که تغییر فشار به آرامی صورت می گیرد و برقراری تماس در سوئیچ باید سریع باشد، در سیستم آن از میکرو سوئیچ های حساس به ضربه، جهت تامین سرعت عملکرد اتصالات (contact)، استفاده می‎شود.
سوئیچ فشار، کاربردهای گسترده‎ای در صنعت دارد، تا به طور خودکار سیستم هایی را نظارت و کنترل کند که از سیالات تحت فشار استفاده می‎کنند. به طور مثال سوئیچ فشار در یک دستگاه کمپرسور باد مانع از پرشدن مخزن ذخیره بیشتر از ظرفیت استاندارد مخزن هوا می‎شود (قطع تماس الکتریکی ). از طرف دیگر درصورت افت فشار مخزن و رسیدن به مینیمم فشار از پیش تعیین شده در سوئیچ، کمپرسور با فرمان سوییچ، شروع به کار می‎کند (برقراری تماس الکتریکی). و یا زمانی که در یک سیستم اتوماتیک تامین فشار آب ساختمان، یکی از شیرها باز شود، با افت یا افزایش فشار در مخزن تامین فشار و یا سیستم، کلید اتوماتیک فشار آب ، دستور به روشن یا خاموش شدن پمپ می‎دهد.
کلیدهای اتوماتیک به دو دسته کلی کلیدهای مکانیکی و دیجیتال تقسیم می‎شوند. برای اطلاع بیشتر در مورد نحوه کارکرد کلیدهای اتوماتیک به مقاله کلید اتوماتیک فشار چیست مراجعه فرمایید.

تنظیم کلید اتوماتیک المنت ترکیه

کلیدهای اتوماتیک فشار مکانیکی رایج در بازار ایران (از قبیل المنت ترکیه، ایتال تکنیکا، اسکواردی) از دو پیچ برای تنظیم فشار بهره می‎گیرند. قبل از پرداختن به نحوه تنظیم این کلیدها، باید به تعریف دو مفهوم مورد نیاز بپردازیم:
cut-in یا حداقل فشار کاری پمپ فشاری است که پمپ در آن روشن می‎شود و شروع به کار می‎کند.
cut-out یا حداکثر فشار کاری پمپ فشاری است که پمپ در آن خاموش می‎شود.
کلیدهای اتوماتیک مکانیکی مشابه شکل زیر از دو پیچ برای تنظیم فشار بهره می‎برند.
پیچ کوچکتر یا پیچ دلتا ΔP (با عدد ۱ روی عکس نمایش داده شده) برای تنظیم بازه فشار عملکرد (دلتای فشار یا حاصل تفریق حداقل از حداکثر فشار کار) به کار می رود.
پیچ بزرگتر یا پیچ P (با عدد ۲ روی عکس نمایش داده شده) برای تنظیم فشار (افزایش یا کاهش فشار) به کار می‎رود.

تنظیم کلید اتوماتیک المنت ترکیه

پیج ΔP (پیچ کوچک)

پیچ کوچک دلتای فشار پمپ را تنظیم می‌کند. برای مثال اگر کلید اتوماتیک روی بازه ۲ تا ۴ بار فشار تنظیم شده باشد، دلتای فشار حاصل تفریق این دو عدد، یعنی ۲ بار است. در واقع پیج کوچکتر محدوده عملکرد پمپ را تنظیم میکند. هرچقدر پیچ را سفت تر کنید بازه عملکرد افزایش می یابد و اگر پیچ را شل کنید بازه عملکرد کاهش می یابد. از آنجا که هرچه بازه عملکرد کوچکتر باشد نوسان فشار کاهش می یابد، سعی کنید بازه عملکرد را خیلی افزایش ندهید.
برای مثال فرض کنید پمپ شما روی بازه ۲ تا ۴ بار تنظیم شده است. این یعنی زمانی که فشار به ۲ بار کاهش یابد پمپ روشن می شود و زمانی که فشار به ۴ بار برسد پمپ خاموش می‎شود. در این صورت دلتا یا بازه فشار عملکرد پمپ شما ۲ بار است. با سفت کردن پیچ کوچک می توانید این بازه را افزایش دهید. مثلا به ۲ تا ۵ بار برسانید (دلتا=۳). همچنین با شل کردن پیچ کوچک می توانید بازه را کاهش دهید. در نظر داشته باشد که بازه را کوچکتر از حدود ۱.۸ بار نمی توان تنظیم کرد. زیرا اگر بازه عملکرد خیلی کوچک باشد با کمترین مصرف آب پمپ به کار می افتد و فرق چندانی با حالت تمام وقت روشن ندارد. در واقع دلتای فشار این فرصت را به پمپ می دهد که در فاصله دوبار استفاده خاموش شده و استراحت کند.
کلیدهای فشار SquareD به طور پیش فرض روی بازه ۲ و کلیدهای المنت ترکیه روی بازه ۳ بار فشار تنظیم شده اند. متخصصین امر توصیه می کنند بازه فشار را اندکی کمتر از ۲ بار قرار دهید.  چون اگر بازه زیاد باشد فشار آب تا قبل از روشن شدن پمپ افت زیادی خواهد داشت و نوسان و افت فشار موجبات نارضایتی مصرف کننده را فراهم می آورد.

پیچ بزرگ یا پیچ P

با پیچ بزرگ فشار پمپ تنظیم می شود. به این صورت که ار پیچ بزرگ را سفت کنید فشار افزایش می یابد و اگر آن را شل کنید فشار کاهش می یابد.
توجه داشته باشید افزایش و کاهش فشار در بازه تنظیمی پیچ کوچک صورت می گیرد. یعنی با کاهش فشار هم حداکثر هم حداقل فشار عملکرد پمپ کاهش می یابد و بالعکس.
فرضا اگر بازه عملکرد روی ۲ تنظیم شده باشد و پمپ در بازه ۲ تا ۴ بار عمل کند، با سفت کردن پیچ فشار روی ۳ تا ۵ بار تنظیم می شود. این بدین معنی است که با تغییر پیچ بزرگ و فشار عملکرد دلتای فشار ثابت می ماند.
با در نظر داشتن این مطلب، نباید فراموش کنید که عملکرد مکانیکی کلید باعث می شود کاملا دقیق نباشد و ممکن است تغییر در پیچ بزرگ باعث تغییری مختصر در دلتای فشار کلید شود.

تنظیم کلید اتوماتیک المنت ترکیه پمپ آب : آنچه باید بدانید

برای تنظیم صحیح کلید اتوماتیک، ابتدا باید ارتفاع مصرف کننده را به دست بیاورید.
 فشار روشن شدن یا استارت پمپ ( cut in ) را باید حداقل ۰.۷ تا ۱ بار بیشتر از ارتفاع مصرف کننده تنظیم کنید.
به عنوان مثال برای مصرف کننده ای که در ارتفاع ۲۰ متری قرار دارد ، فشار را باید حداقل روی ۳ و ۵ بار و حداکثر ۴ و ۶ بار تنظیم کنید.
 همواره هد نهایی پمپ را در نظر داشته باشید و فشار استاپ ( حداکثر فشار ) را ۰.۱ یا ۰.۲ بار کمتر از هد نهایی پمپ تنظیم کنید – به عنوان مثال فشار پمپی را که هد آن ۵۶ متر یا ۵.۶ بار است را از ۵.۴ تا ۵.۵ بار بالاتر نبرید.

 تنظیم کلید اتوماتیک المنت ترکیه اینستاگرام پمپارت